Open en bloot

03-09-2013 13:54

Wat valt mij op vandaag/de afgelopen dagen: waterhoenen zijn talrijk aanwezig en lopen open en bloot rond. Was de maanden ervoor niet het geval. Naast waterhoen zijn ook de meerkoeten er met enkele tientallen exemplaren vertegenwoordigd. En om met dezelfde familie door te gaan, terug het porseleinhoen kunnen spotten. Prachtig niet?

Door de telelens zag ik plots enkele watersnippen wegrennen en zich neerdrukken in het lange gras. Tevens hoor je verschillende alarmkreten en alles wat de lucht in kan, doet dat ook. Kievitten, eenden, duiven ... behalve die 2 watersnippen die ik in beeld had. En dan weet je dat er een roofvogel aanwezig is. En wat voor één: een slechtvalk! Zo dichtbij jagend over de bergenmeersen! En de aanwezige prooien hadden geluk, na enkele scheervluchten en korte bochten draaide zijn aanval op niks uit. Die verstoptechniek van de watersnip had ik nog nooit gezien. Ochtend in de bergenmeersen.

 

Naast slechtvalk en porseleinhoen als speciale gasten kwam ik ook nog deze tegen. Voor ieder wat wils hier.